Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Mitä valtavalle kivivuorelle tehdään? − Louhintayritys infosi, kuinka kasa saadaan kolmessa vuodessa pois
08.05.2019
21:38
(15) kommenttia
Mitä valtavalle kivivuorelle tehdään? − Louhintayritys infosi, kuinka kasa saadaan kolmessa vuodessa pois
Kiivaan keskustelun aiheuttanut kivilouheen varastointi ja murskaus Strömsbyn teollisuusalueella herättää vielä paljon kysymyksiä lähistön asukkaissa.
Kirkkonummen kunta ja kaksi tyhjää tonttia vuokrannut Kalliorakennus Oy järjestivät keskiviikkoiltana avoimen infotilaisuuden siitä, miten hankkeessa aiotaan edetä.
Kalliolouhetta on tuotu tonteille viime ja toissa vuonna melkoiset määrät, noin kahden eduskuntatalon verran eli 200-250.000 kuutiota.
Kunta ja Helsingin kaupunki ovat vuokranneet tontit yhtiölle vuoden 2022 loppuun saakka. Louheen varastointiin on yhtiöllä ollut lupa kuin myös koemurskaukseen, jota ei kuitenkaan ehditty aloittaa ennen alkuperäisen luvan umpeutumista.
Kiivas keskustelu syntyi viime talvena sen jälkeen, kun Kalliorakennus suunnitteli tuovansa vielä lisää louhetta alueelle ja ryhtyvänsä murskaamaan kiveä edelleen myytäväksi ja poisvietäväksi.
Yhtiö perui ympäristölupa-anomuksensa ja ilmoitti, että se hakee uuden luvan, jolla käsiteltäisiin vain paikalla jo oleva louhe.
Infotilaisuudessa keskiviikkona yhtiön toimitusjohtaja Jukka Halonen selvitti hankkeen taustoja ja laajemminkin yhtiön toimialaa eli kallionlouhintaa.
Kivilouhe on Halosen mukaan tuotu Strömsbyhyn pääosin länsimetron jatkeen työmaalta.
− Kun länsimetron ensimmäistä vaihetta tehtiin, louhe voitiin ajaa Helsingin Jätkäsaaren täytteeksi. Jatko-osalla ei tilaajalla ollut kiviainekselle käyttöä ja sitä on kuljetettu eri puolille pitkienkin matkojen päähän, Halosen kertoi.
Yleisöstä kysyttiin, eikö Espoossa lähempänä olisi paikkaa mihin louhetta ajetaan, miksi se piti tuoda Kirkkonummelle.
Halosen mukaan eri paikkoja on kartoitettu, mutta Espoossa ei sellaista löytynyt.
− Hyvä olisi, jos louhitulle kalliolle löytyisi mahdollisimman läheltä käyttökohde. Ei ole kenenkään etu, että kuljetusmatkoista tulee pitkiä, sen on iso kustannuserä, Halonen totesi.
Yhtiö on jättämässä uuden hakemuksen kunnalle, jossa haetaan lupaa murskata louhe paikan päällä ja viedä pois siten, että tontit olisivat tyhjät noin kolmen vuoden kuluttua.
Lupahakemuksen ja yhtiön arvion mukaan kivenmurskausta tehtäisiin Strömsbyssä 60-130 vuorokautta vuodessa ja alueelta lähtisi 10 000-13.000 autokuormaa.
Murskattua kiviaineista vietäisiin 50-100 autokuormallista päivässä.
Kivenmurskausta tehtäisiin arkisin kello 7-18 ja rekkaliikennettä olisi kello 6-19 välillä.
Kalliorakennus Oy aikoo jättää lupahakemuksen piakkoin. Sen jälkeen se käsitellään ja kuulutetaan, jolloin siitä voi lausua mielipiteitä.
Ympäristö -ja rakennuslautakuntaan lupahakemus tulee päätettäväksi kesän jälkeen.
Infotilaisuudessa oli paikalla muutama kymmenen henkilöä, jotka kysymyksistä ja kommenteista päätelleen olivat lähiseudun asukkaita.
Arvostelu hanketta kohtaan oli edelleen kova ja useita kysymyksiä esitettiin siitä, miten aikanaan tällaiseen toimintaan on annettu lupa.
Lähistön asukkaita arveluttaa erityisesti melu, pöly ja liikenne Upinniementiellä.
Kommentit (15)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (15)
Jos asuu lähellä teollisuusaluetta niin täytyy ymmärtää että on liikennettä.
Näinhän se teollisuus toimii ja tuotantoa syntyy. Yrittäjän elämä ei todellakaan Suomessa ole helppoa.
Toki nyt kun kivet on jo siellä, niin ainut järkevä vaihtoehto on murskata siellä paikalla. Mutta jatkossa kaavoittakaa nyt työ maa sellaiseksi että saa tuollaiseen toimintaan käyttää jollei ole jo.
Sitten ihmetellään miksei Kirkkonummella ei ole työpaikkoja? Ei tietenkään ole, koska mikään ytitystoiminta ei ole tervetullutta tänne, ja yritysten kannattavuus tapetaan nimbyjen ajamilla rajoituksilla.
Miten tuo suunniteilla oleva Helsinki --- Tallina tunneli? Siitä tulee vielä enemmän kiveä. Onko se otettu huomioon ja minne ne kivet vidään?
Vahinko on sattunut ja kasa on nyt Kirkkonummen Strömsbyyn teollisuusalueella joka on oikea paikka sille, hyvä kun ei ole Prisman p-paikalla.
Muita vaihtoehtoja ei ole kun että joko kasa murskataan paikan päällä tai että kasa jää siihen ikuiseksi ajoksi.
Murskauksesta tulee ääntä se on selvä mutta niin tulee myös iltaisin kun mopopojat/tytöt käyttävät samaa aluetta kiihdytysalueena ja siihen kukaan ei ota kanta koska silloin on se pieni mahdollisuus että he siirtyvät lähemmäksi keskusta ja heillehän se taas ei sopisi.
Sitten joskus kun se kasa on viety pois niin mitä tulee tilalle tontille? Ehkä joku autojen trimmauskorjaamo joka huudattaa autoja niin iltaisin kun viikonloppunakin ?
Kommentoi