Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Mutkaisella tiellä puolet autoilijoista ajoi reipasta ylinopeutta − nopeuksia mitattiin 29 kohteessa, katso top15-lista
05.02.2019
19:59
(23) kommenttia
Mutkaisella tiellä puolet autoilijoista ajoi reipasta ylinopeutta − nopeuksia mitattiin 29 kohteessa, katso top15-lista
Valtaosalle autoilijoista näyttää 40 km/h -nopeusrajoitus olevan ylivoimaista noudattaa. Viime vuoden mittauksissa Kirkkonummella pahimmillaan vain noin joka 10:s autoilija noudatti rajoitusta.
Ely-keskus suoritti viime vuonna keväästä syksyyn nopeusmittauksia Kirkkonummella 29 kohteessa.
Näyttötauluja siirreltiin eri paikkoihin pääsääntöisesti kahden viikon välein.
Noin kolmasosa näytöistä sijaitsi koulujen tai päiväkotien lähistöllä. Loput näytöistä sijaitsivat taajama-alueiden sisääntuloväylillä ja kyläkeskuksissa. Sijaintipaikkoja valittiin myös kuntalaispalautteen perusteella.
Selvästi eniten nopeusrajoitusta rikottiin Porkkalantiellä olleissa mittauspisteissä.
Piispankylässä 40 km/h -nopeusrajoitusalueella noin puolet autoilijoista ajoi yli 10 km/h -ylinopeutta. Nopeusrajoitusta noudatti vain alle 20 prosenttia ohiajaneista kuljettajista.
Nopeusnäyttö oli kohdassa, jossa vähän ennen rajoitus muuttui 60:sta 40:ään. Mittauskohdan jälkeen oli Varokaa lapsia -merkki.
Ylinopeuksia mitattiin runsaasti myös Turuntiellä vähän ennen Veikkolan taajamaa ja Sepänkyläntiellä saavuttaessa Masalaan.
Molemmissa mittauskohdissa kolmasosa autoilijoista ajoi enemmän kuin 10 km/h -ylinopeutta 40:n nopeusrajoitusalueella. Tarkasti rajoituksen mukaan ajoi vain noin 20 prosenttia autoilijoista.
Näyttöjen tehtävänä on myös muistuttaa nopeusrajoituksen muuttumisesta ja tilannenopeudesta.
Kirkkonummella mitattujen tunnuslukujen keskiarvot vastasivat Ely-keskuksen mukaan melko tarkasti koko Uudenmaan keskiarvoja ylinopeutta ajaneiden ajoneuvojen osuuden osalta.
Näissä kohteissa mitattiin eniten isoja ylinopeuksia. Suluissa osoite, sitten nopeusrajoitus ja ylinopeutta (yli 10 km/h) ohittaneiden autojen osuus:
Porkkalantie (2918) 40 km/h 54 %
Porkkalantie (2960) 40 47
Sepänkyläntie (1010) 40 35
Turuntie (520) 40 33
Porkkalantie (2460) 40 30
Kabanovintie (360) 40 27
Volsintie (1115) 50 25
Hirsalantie (6070) 40 24
Volsintie (5760) 50 20
Lapinkyläntie (1600) 50 18
Veklahdentie (5355) 50 16
Porkkalantie (2360) 40 15
Upinniementie (3050) 60 14
Vanha Rantatie (3530) 50 12
Hirsalantie (220) 40 10
Kommentit (23)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (23)
Siis ajetaan ylinopeutta. Putaan puhelimeen. Sitten alkoholi on lähes jokaisen autolla liikkuvan ongelma.
Toisaalta ei myöskään käy järkeen että kevyenliikenteen väylän valmistumisen jälkeen viereisen tien nopeus tiputetaan 60 km/h nopeudesta 50 km/h nopeuteen. Näin tehtiin esimerkiksi Lapinkyläntiellä. Keskustan suunnalla naurettavin tuntemani esimerkki on Vilhonkummuntie joka ulkoisesti näyttää 60-80 km/h tieltä mutta sillä on voimassa 40 km/h aluenopeusrajoitus.
Tällaisten järjettömyyksien johdosta ei tarvitse hirveästi ihmetellä jos nopeusrajoituksia ei kunnioiteta. Alennetun nopeusrajoituksen pitää perustua liikenneympäristön muodostamaan todelliseen tarpeeseen, jota autoilija ei kykene ennakoimaan pelkästään tietä katsomalla. Tarpeettoman alhaiset nopeusrajoitukset syövät kunnioitusta kaikkia nopeusrajoituksia kohtaan, myös niitä joille on olemassa todellinen peruste.
No nykyään meillä on 50km/h Överbyntiellä Karlbergintien jälkeen mutta silti ei ole jalka tai pyörätie. Rekkaliikenne on melkoinen kun rautatien ylityssilta rekoilta kieletty kuorman kanssa mutta silti saa ajaa 50km/h tällä tiellä.
Kommentoi