(23) kommenttia

Mutkaisella tiellä puolet autoilijoista ajoi reipasta ylinopeutta − nopeuksia mitattiin 29 kohteessa, katso top15-lista

Nopeusnäyttötauluja kierrätettiin ympäri Kirkkonummea viime vuonna 29 kohteessa.

Valtaosalle autoilijoista näyttää 40 km/h -nopeusrajoitus olevan ylivoimaista noudattaa. Viime vuoden mittauksissa Kirkkonummella pahimmillaan vain noin joka 10:s autoilija noudatti rajoitusta.

Ely-keskus suoritti viime vuonna keväästä syksyyn nopeusmittauksia Kirkkonummella 29 kohteessa.

Näyttötauluja siirreltiin eri paikkoihin pääsääntöisesti kahden viikon välein.

Noin kolmasosa näytöistä sijaitsi koulujen tai päiväkotien lähistöllä. Loput näytöistä sijaitsivat taajama-alueiden sisääntuloväylillä ja kyläkeskuksissa. Sijaintipaikkoja valittiin myös kuntalaispalautteen perusteella.

Selvästi eniten nopeusrajoitusta rikottiin Porkkalantiellä olleissa mittauspisteissä.

Piispankylässä 40 km/h -nopeusrajoitusalueella noin puolet autoilijoista ajoi yli 10 km/h -ylinopeutta. Nopeusrajoitusta noudatti vain alle 20 prosenttia ohiajaneista kuljettajista.

Nopeusnäyttö oli kohdassa, jossa vähän ennen rajoitus muuttui 60:sta 40:ään. Mittauskohdan jälkeen oli Varokaa lapsia -merkki.

Ylinopeuksia mitattiin runsaasti myös Turuntiellä vähän ennen Veikkolan taajamaa ja Sepänkyläntiellä saavuttaessa Masalaan.

Molemmissa mittauskohdissa kolmasosa autoilijoista ajoi enemmän kuin 10 km/h -ylinopeutta 40:n nopeusrajoitusalueella. Tarkasti rajoituksen mukaan ajoi vain noin 20 prosenttia autoilijoista.

Näyttöjen tehtävänä on myös muistuttaa nopeusrajoituksen muuttumisesta ja tilannenopeudesta.

Kirkkonummella mitattujen tunnuslukujen keskiarvot vastasivat Ely-keskuksen mukaan melko tarkasti koko Uudenmaan keskiarvoja ylinopeutta ajaneiden ajoneuvojen osuuden osalta.

Näissä kohteissa mitattiin eniten isoja ylinopeuksia. Suluissa osoite, sitten nopeusrajoitus ja ylinopeutta (yli 10 km/h) ohittaneiden autojen osuus:

Porkkalantie (2918)   40 km/h  54 %   

Porkkalantie (2960)   40   47

Sepänkyläntie (1010) 40   35

Turuntie (520)             40   33

Porkkalantie (2460)    40  30

Kabanovintie (360)     40  27

Volsintie (1115)          50  25

Hirsalantie (6070)       40  24

Volsintie (5760)          50   20

Lapinkyläntie (1600)   50  18

Veklahdentie (5355)   50  16

Porkkalantie (2360)    40  15

Upinniementie (3050) 60  14

Vanha Rantatie (3530) 50  12

Hirsalantie (220)          40  10

> Kaikkien kohteiden tiedot löytävät täältä

(23) kommenttia
Kommentit (23)

Kommentit (23)

Sama ilmiö esiintyy aivan kaikilla Suomen teillä. Ei kolareitakaan tulisi muuten niin paljon, jos kaikki noudattaisivat oikeita tilanne ja sään mukaisia ajonopeuksia.
Siis ajetaan ylinopeutta. Putaan puhelimeen. Sitten alkoholi on lähes jokaisen autolla liikkuvan ongelma.
nim. ei poliisi ehdi jokaiseen tapaukseen mukaan
On varmaan todettu vaarallisiksi noi kevyenliikeenteen väylät koska nopeudet pitää laskea pitäiskö siirtää kevytliikenne takaisin.
Ihmettelijä
Ainakin Veikkolassa oli yksi nopeusnäyttö sijoiteltu niin että se aloitti mittauksen reilusti 50 km/h taajama-alueelta vaikka näyttö oli asetettu mittaamaan alkavaa 40 km/h aluerajoitusta (kirjaston viereinen mäki ylöspäin ajettaessa). Olisi kiva tietää miten tällaiset "ylitykset" tilastoidaan.

Toisaalta ei myöskään käy järkeen että kevyenliikenteen väylän valmistumisen jälkeen viereisen tien nopeus tiputetaan 60 km/h nopeudesta 50 km/h nopeuteen. Näin tehtiin esimerkiksi Lapinkyläntiellä. Keskustan suunnalla naurettavin tuntemani esimerkki on Vilhonkummuntie joka ulkoisesti näyttää 60-80 km/h tieltä mutta sillä on voimassa 40 km/h aluenopeusrajoitus.

Tällaisten järjettömyyksien johdosta ei tarvitse hirveästi ihmetellä jos nopeusrajoituksia ei kunnioiteta. Alennetun nopeusrajoituksen pitää perustua liikenneympäristön muodostamaan todelliseen tarpeeseen, jota autoilija ei kykene ennakoimaan pelkästään tietä katsomalla. Tarpeettoman alhaiset nopeusrajoitukset syövät kunnioitusta kaikkia nopeusrajoituksia kohtaan, myös niitä joille on olemassa todellinen peruste.
M
Lada hoi, olet niin oikeassa kun ihminen voi olla. Meillä täällä Överbyntien varrella oli vielä viime vuonna Keskustasta Karlbergintielle 40km/h mutta heti Karlbergintien jälkeen kun kevyenliikenteen osuus loppui muuttui nopeus 60km/h vaikka on melkoinen mutkikas ja kapea tie. Elikkä siinä missä on 40km/h on jalankulku ja päyörätie mutta missä 60km/h ei ole!
No nykyään meillä on 50km/h Överbyntiellä Karlbergintien jälkeen mutta silti ei ole jalka tai pyörätie. Rekkaliikenne on melkoinen kun rautatien ylityssilta rekoilta kieletty kuorman kanssa mutta silti saa ajaa 50km/h tällä tiellä.
Jos päättäjät tulisi joskus käymään Överbyntiellä.
Kova kiire tuntuu monilla olevan. Joko se on vain korvien välissä tai sitten kannattaisi miettiä tarkemmin elämänhallintaansa ja esim lähteä ajoissa liikenteeseen. Johan sellainen ainainen kiire on stressaavaakin.
Kiire vai "kiire"
Miksi tehdään kalliita kevyenliikenteen väyliä esimerkiksi Upinniementiellä kun kerran nopeudetkin tiputetaan mikä järki
Lada
"Mutkainen tie" ei ole vaarallinen, mikäli osaa autoa ajaa. Kaupungissa taitaa vaan mutkat puuttua ja liikennevalot holhoavat autoilijoita, eli tasapuolisuuden vuoksi virkamiehet ovat päättäneet että maallakaan ei saa edetä kaupunkia nopeammin paikasta toiseen.
nopeusrajoitukset ja ajotaidot ajantasalle
Voidaanko tuosta päätella ja saadaanko edes lausua julki, että nopeuden asettelut eivät ole ajantasalla. Jos yksi ihminen tekee päätösen sallitusta nopeudesta ja yli 1000 autoilijaa (Porkkalantiellä 54% autoilijoista) ei pysty tai ei luontevasti autoa ajaen sillä kohtaa pysy sallitussa nopuedessa, voidaan mielestäni selvästi osoittaa että tama yksi virkamies ei ole tehtäviensä tasolla.
realiteetti
kyllä sitä voi ajaa sellaset 20 km ylinopeutta ja holdaa silti turhaa vouhotusta jalankulkijoiden täytyy pitää vaan silmät auki ja tarkkailla liikennettä eikä puhelinta ja on kiva vähän brassailla kun omistan juurikin bemarin joka on kulkupeli joskus vähän sutii so what siitä muuten yhtään ylinopeussakkoa ei oo tullut yeeee
lets go
Masalantie puuttuu listasta, keskinopeus siellä 40 ja 50 alueella lähentelee 80.
SLF
Eihän bemarilla tai audilla voi ajaa hitaasti...eihän?
Anonyymi
Onhan toi 10km aivan lapsellista vouhootusta paitsi koulujen kohdalla
Anonyymi
Aika monelle autoilijalle ihan minkä tahansa nopeusrajoituksen noudattaminen on ylivoimaista.
Anonyymi
Hyvä että tutkivat, mutta tuosta olisi ollut kiinnostavaa nähdä myös törkeää ylinopeutta ajavat. Kesäisin näillä teillä harrastetaan jotain formulaa, joidenkin vauhti on aivan hirvittävä. Vetävät mutkat suoriksi näkemättä tuleeko joku tai jokin vastaan ja sivummalla kuulee kun moottorien huuto raikuu kilometrien päästä.
Autoja ja moottoripyöriä
Jos nopeusrajoituksen laskisi lukemaan 20km/h, niin saataisiinko kriminalisoitua 100% autoilijoista?
Mosse
Selkeitä viitteitä siitä, että teiden nopeusrajoitukset eivät ole ajan tasalla.
Anonyymi
Kävisipä poliisi joskus antamassa "neuvontaa" Masalan asemallakin, niin moni autoilija ei näytä tuntevan Moottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkkiä, joka on siinä päiväkodin nurkalla asemalta lähtiessä (kielto ei koske takseja eikä busseja). Tie on kapea yhdellekin autolle ja myös jalankulkijat joutuvat käyttämään ajotietä. Juuri siksi se on yhdensuuntainen.
Anonyymi
Ainakin pakettiautoille ja Saksalaisautoilla ajaville on tosi vaikeaa noudattaa rajoituksia.
Asennevamma
Masalassa punavalo vilkkuu taulussa kovin usein Sundsbergiin kääntyvillä..kuseeko omat koirat nilkoille !? (40km/h)
Seppo
Kait nuo autoilijat saivat ylinopeuksistaan myös asianmukaiset seuraamukset, vai oliko kyseinen mittaus vain jonkinlainen vitsi?
Anonyymi
Kyllä, gps ja teiden varsilla olevien nopeusnäyttöjen mukaan auton todellinen nopeus tiedossa ja useat näistä näytöistä näyttää väärin. Mikäli ajaa vakionopeuden säätimellä tasan sallitun tienopeuden, vähät välitän mitä näytössä vilkkuu, kun tiedän olevani sakotuksen ulkopuolella esim. Poliisin sattuessa tilannetta tarkkailemaan. Kehoitankin muitakin autoilijoita selvittämään auton oikean kulkunopeuden eikä luota näihin tai yleensä virheellisesti näyttäviin auton omiin mittaristoihin.
Autoilija
Tuo antaa pikkasen väärää tietoa koska esim. Överbyntiellä oli syviä kuoppia koko kevät, kesä ja syksy joten ei siinä voinut ajaa ylinopeutta. Vasta loppusyksynä saatiin uusi tasainen pinta. Tuokaa se tutka tänne tänäkeväänä niin prosintit nousee yli 50.
Kovaa ajetaan jatkuvasti.
Osa näistä taulusta vääristää ajonopeutesi todellisuuden,tiedän koska olen mitanut nopeuksia oikeilla laitteilla,heittoa on reilusti joissakin tien sosuuksilla,kuten juuri ennen sundsberg,masalassa ja vanhalla rantatiellä juuri ennen nissinkunkoulua....
Anonyymi

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä