Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Näin uusi ylikulku radan päälle rakennetaan: Kaksi selvästi nykyistä pidempää siltaa, hissit ja portaat päihin
08.04.2021
18:47
(14) kommenttia
Näin uusi ylikulku radan päälle rakennetaan: Kaksi selvästi nykyistä pidempää siltaa, hissit ja portaat päihin
Kirkkonummentien silta radan yli joudutaan rakentamaan kahdessa vaiheessa. Uusi siltakokonaisuus on molempiin suuntiin kaksikaistainen ja huomattavasti nykyistä pidempi.
Siltaurakkaa hankaloittaa se, että liikenteen täytyy jatkua koko työn ajan, sillä silta on ainut ajoneuvoyhteys keskustassa radan yli.
Uusi ylikulku on itseasiassa kaksi eri siltaa. Ensin rakennetaan idän eli Prisman puoleinen siltakansi. Liikenne käyttää rakentamisen aikana nykyistä katuyhteyttä.
Toisessa vaiheessa liikenne siirretään uudelle sillalle. Sen jälkeen nykyinen ylikulkusilta ja tukimuurit puretaan ja rakennetaan toinen uusi siltakansi.
Nykyinen silta on yksikaistainen suuntaansa, joten liikenne urakan aikana voi jatkua entiseen tapaan.
Huonokuntoinen vuonna 1966 valmistunut ylikulkusilta on noin 60 metriä pitkä. Uudesta sillasta tulee 230 metrin pituinen. Se lähtee Kirsikan galleriakäytävän luota ja jatkuu pitkälle eteläpuolelle.
Huomattavasti nykyistä pidemmällä sillalla mahdollistetaan Kauppakeskus Kirsikan ja Galleriakäytävän laajentuminen uuden sillan alle. Laajennus suunnitellaan kuitenkin erikseen, eikä se liity siltaurakkaan.
Nykyisen radan eteläpuolella varaudutaan kahteen lisäraiteeseen, jotka voivat toteutua joskus pitkällä tulevaisuudessa. Tulevassa urakassa siirretään Munkinmäentietä etelämmäksi radasta.
Sillan ali johtavat Munkinmäentie ja toisella puolella Asemankulma-katu pidetään auki koko siltaurakan ajan. Samoin Galleriakäytävä kauppakeskukseen ja ajoyhteys Kirsikan katolle.
Uudelle sillalle tulee myös jalankulku- ja pyörätieyhteys niin kuin nytkin. Nykyinen kevyenliikenteen silta on valmistunut vuonna 1990 ja se puretaan.
Uudelta sillalta parannetaan jalankulkijoiden yhteyksiä alas molemmissa päissä Munkinmäentielle ja toisella puolella Asemakeskukseen.
Siltaan rakennetaan kolme porrastornia, joista tulee myös sillan maamerkit ja valaistuksineen näyttävä portti Kirkkonummen keskustaan.
Porrastorneihin rakennetaan myös hissit, joihin mahtuu pyörän kanssa. Porrastorneissa on lasiseinät, joilla pyritään ehkäisemään ilkivaltaa.
Siltaurakka pyritään tekemään nopeassa aikataulussa siten, että valmista olisi runsaan kahden vuoden kuluttua kesällä.
Urakka maksaa noin 11 miljoonaa euroa. Silta on kunnan katualuetta, ja siten kustannuksetkin lankeavat kunnalle.
Kokonaisvastuu urakan toteutuksesta on tarkoitus antaa Väylävirastolle, jolla on paljon kokemusta siltahankkeista.
Kirkkonummentien silta on hyvin vilkasliikenteinen. Vuonna 2014 sillan ylitti noin 16 500 ajoneuvoa vuorokaudessa. Ennusteen mukaan määrä on vuonna 2025 noin 20 000 ajoneuvoa.
Kommentit (14)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (14)
Myös Keijon huoli hissien muuttumisesta vessoiksi on erittäin aiheellinen.
jos heillä on tarvetta laajentua niin ottakoon myöskin rahallisesti osaa hankkeeseen.
Oma oikeuden tajuni ei riitä siihen että minä olen maksajana kauppakeskuksen laajennuksessa.
Lopullinen hinta: 17,8 M€ ja osa tässä uutisessa kerrotusta jää tekemättä. Kantavuus myös todetaan parissa vuodessa huonommaksi kuin mitä sen piti olla. Virhemarginaali 0,5-1,2 M€.
Hissit pitäisi olla lasiseinäisiä joka suuntaan ja hyvin valaistu. Ehkä se vähentäisi hätätoimintoja.
Kommentoi