(17) kommenttia

Näin vaarallinen risteys parannetaan väliaikaisesti – vuosien kuluttua tavoitteena uusi eritasoliittymä

Purokummuntien liittymän uudet liikennejärjestelyt. (kartta: Väylä/Ramboll)

Kirkkonummen keskustaan johtava toinen liittymä K-raudan nurkalla on suunniteltu parannettavaksi väliaikaisin järjestelyin.

Purokummuntien risteys kantatie 51:llä  on tunnetusti vaarallinen ja näkyvyys on huono.

Ely-keskuksen mielestä turvallisuutta on parannettava, jos Munkinmäkeen tulee lisää palveluita ja siten liikenne kasvaa.

Alueelle on tulossa entisen Sortti-aseman tontille uusi Puuilo-myymälä. Samalla tontille suunnitellaan myös uutta Lidlin kauppaa, jonka on väistyttävä nykyiseltä paikaltaan radan alittavan uuden katusuunnitelman alta.

Purokummuntien risteysalueen parantaminen pyritään tekemään ensi vuonna. Kustannusarvio on noin 400 000 euroa, joka jää kunnan maksettavaksi.

> Kunnan pitää parantaa itse risteyksen turvallisuutta, jos Munkinmäkeen halutaan uusia kauppoja (Viisykkönen 24.9.2021)

Väyläviraston teettämässä suunnitelmassa risteykseen tulisi lisäkaista kantatieltä Purokummuntielle oikealle kääntyville.

Samalla on tarkoitus kieltää Purokummuntieltä vasemmalle Helsingin suuntaan kääntyminen, jolloin autoilijoiden olisi kierrettävä Munkinmäen liittymän kautta.

Useiden vuosien tähtäyksellä kantatielle on suunniteltu kokonaan uutta eritasoliittymää, joka korvaisi Puronkummuntien nykyisen liittymän.

Uutta liittymää suunnitellaan joitakin satoja metrejä nykyisestä risteyksestä Siuntion suuntaan.

Purokummuntien risteyksen suunnitelmat ovat nähtävillä Kirkkonummen kunnan nettisivulla.

(17) kommenttia
Kommentit (17)

Kommentit (17)

Liikenneympyräähän tuo kaipais. Samoin siinä keskustassa 51:n yli kulkevan sillan liikennevalot voisi korvata ympyröillä. Liikennevirrat ovat tutkitusti suuremmat liikenneympyröissä kuin -valoissa.
Luotetaan tutkittuun tietoon
Keijo, arkikokemuksen äänet puhuvat. Ja eikö kommenttipalsta ole juuri tavallisia kokijoita varten.
Haluan sanoa...
Liikennevalot on ehdottomasti paras ratkaisu! Tällöin Kirkkonummen keskustan ohittaminen saa Hangontien autoilijatkin hiljentämään vauhtia taajaman kohdalla.
Järkeä
Miksi suunnittelijat ei kysy täältä kommenttipalstalta vinkkejä? Täällä on aina uusin ja paras tieto kaikilla, jokaisesta aiheesta.
Keijo
Kenen intresseissä Kirkkonummen kasvun estäminen on? Jos joku uskaltaa yrittää, tieliikenne tehdään välittömästi mahdottomaksi.
Eiköhän Kirkkonummella makseta kiltisti verot, mitä saadaan vastineeksi? Kielletty ajosuunta kyltti. Mihin rahat katoavat?
Anonyymi
Mitä jos tiputettaisiin nopeusrajoitusta ja parannettaisi näkyvyyttä. Lisättäisiin yksi kameratolppa tehostamaan nopeusrajoituksen noudattamista. Tällä samalla tavalla toimii 51-siuntio risteys.
Marko Tapiola
Kirkkonummi on vetkutellut vuosikymmeniä kaikkia perustavanlaatuisia liikennehankkeita. Liian kallista! Ja vetkuttelun jälkeen aina vielä kalliimpaa.

Käsittämätöntä, että junaradan yli/ali keskustassa vain yksi silta. Senkin on annettu rapistua käyttörajoituskuntoon. Ja nyt on taas nähty vitkuttelut sen kohdalla. Radan alitus Lidlin kohdalta ollut myös iäisyyskysymys. Se sujuvoittaisi junan käyttöä ja parantaisi Munkinmäen liikeyritysten saavutettavuutta paljon. Ja nämä liittymät kantatielle ovat olleet se kolmas iäisyysaihe.

Ei ihme, että keskusta ei kehity vaan on vuosikymmenestä toiseen hajallaan oleva, vaikeiden yhteyksien sekasotku. Vaaleissa ääniä on helpompi noukkia vaikka liikuntapaikkalupauksin kuin liikennehankelupauksin.
Arkailijapoliitikkoja
Kaide vaan ja kieltomerkki, halvempaa.
vaarallinen on
Vasemmalle kääntyminen estetään rakentamalla kaide nykyiseen "reikään". Itään pääsee huomattavasti turvallisemmin muualta. Vai onko jollain kiire kuolemaan?
Olen siitä ajanut 20 vuotta ja useita puusilmä autoilijoita tunkenut eteen.
Äölk
Halpa ratkaisu, liikennemerkki olisi varmaan maksanut sen puoli miljoonaa.
Älytön ratkaisu.
Ja vielä kun olis ymmärretty tehdä se alikulku ennen sillan remonttia niin sen saisi rauhassa toteuttaa. Mutta hyvä, että asiat menee eteenpäin ja turvallistuu.
Roope Jansson
Kaiteella kiinni että ei pääse itäänpäin kääntymään, ja loput rahat säästöön jotta eritasoliittymä saadaan tehtyä samaan aikaan radan alikulun kanssa. Tuo risteys on tehty 70-luvun liikennemäärille, hengenvaarallinen.
Guts on the highway
Eikö tuohon riittäisi vasemmalle kääntymisen kieltävä liikennemerkki? Ei tuo suunnitelma muilta osin mielestäni paranna turvallisuutta kuluihin nähden merkittävästi, nuo 400 000e voisi laittaa piirongin päälle odottamaan eritasoliittymän rakennusta.
Se toinen vasen
Liikennevalot
Anonyymi
Purokummuntieltä pitäisi päästä turvallisesti myös itään.Jorvaksesta,Masalasta ja Luomasta käydään myös asioilla Munkinmäessä.Nyt on jo kolme risteystä Munkinmäen kautta , ja sehän vain lisää autoja varsinkin ruuhka-aikojen jonoihin.
Harkintaa
Mahtavaa! Vasemmalle kääntyminen
on ihan hullunhommaa ainakin ruuhkaisina aikoina
rakel peltola
Kun Purokummuntieltä estetään kääntyminen itään Helsinkiin päin, niin onko millainen vaara että Sydobackatien risteykseen tulee U-käänöstä tekeviä autoilijoita? Ja miten se ristyes moiseen soveltuu?
Jerri Kämpe-Hellenius

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä