(18) kommenttia

Nopeille Y-junille tulee yksi pysähdys lisää − helpotetaan junien ruuhkaa Espoossa

Y-junien pysähdyksellä Kauklahdessa pyritään tasaamaan U-junien ruuhkia.

Rantaradan nopeimmille lähijunavuoroille tulee ensi kuussa yksi pysähdys nykyistä enemmän, kun Y-junat alkavat pysähtyä myös Kauklahdessa.

HSL:n mukaan muutoksen syynä on rantaradan junien matkustajamäärien kasvu. Lisäpysähdyksellä pyritään tasaamaan matkustajamääriä U- ja Y-junien välillä.

Y-junan pysähtyminen Kauklahdessa helpottaa U-junien kapasiteetin riittämistä, kun osa Kauklahdesta junaan nousevista ja Kauklahteen menijöistä voi 12.8. alkaen valita kulkuvälineekseen myös nopeamman Y-junan.

Y-junan matka-aika Kirkkonummen ja Helsingin välillä on 36 minuuttia. Reittioppaan mukaan lisäpysähdys ei kasvata matka-aikaa.

U-juna matkaa Kirkkonummelta Helsinkiin 41 minuutissa.

Lähijunat ruuhkautuvat erityisesti Espoon osuudella. Lisää vuoroja ei saada vilkkaimpaan työmatkaliikenteeseen, koska radalle ei mahdu nykyisillä raiteilla enempää junia.

Tilanne helpottuu vasta, kun kaupunkirata saadaan jatkettua Leppävaarasta Kauklahteen. Lisäraidesuunnitelmat ovat valmiina, mutta hanke odottaa valtion rahoitusta. Nykyhallitus on lupaillut, että kaupunkiradalle löytyisi rahaa.

Kirkkonummen ja Siuntion junaliikenteessä on tällä viikolla muutoksia Helsingin ratapihan muutostöiden takia. (Lue: Viisykkönen 18.6.)

> Kirkkonummen lähijunia pidennetään ruuhka-aikoina − junan loppupää tyhjennetään aina Masalassa (Viisykkönen 15.10.)

(18) kommenttia
Kommentit (18)

Kommentit (18)

HSL:llä aakkoset sekaisin? Tai faktat noin yleensä?

Espoolaisilla on jo oma juna. Se on E-juna. Päätepysäkkinä uutisessa mainittu Kauklahti.

Kirkkonummelaisille on "päätepysäkki Kirkkonummi" juna. Se on U-juna joka jo pysähtyy nämä samat Espoon E-junan maitolaiturit mukaan lukien uutisessa mainittu Kauklahti.

Kauklahteen ei siis tarvita pysähtelemään yhtään enempää junia. Tulee radalle ruuhkaa.
Miksi lännen junia halutaan hidastaa vielä lisää?
1. Onhan meillä yksi edustaja HSL:n hallituksessa. Ensin persu, sitten blå ja nykyisin vihreä?. Mitä sillä edustuksella saadaan aikaan? Ei kai yhtään mitään?
2.Kuntamme vrkamiesjohto ei halua lähteä kiistelemään (=neuvottelemaan) kunnan asukkaiden logistiika-eduista. Kuntaliitos Espoon kanssakin olisi parempi kuin nykytilanne, kaavoitusta ja rakennusvalvontaa myöten.
3. Onneksi rantaradan parentamisen tavoitteita hoidetaan parhaiten parissa kunnasta meistä länteen niiden kuntien johdon ja kansanedustajien toimesta. Kuntaliitos länteen päin tekisi terää tärkeissä kuntalaisiamme koskevissa asioissa.
4. Verrattuna nykytilaan siis...kun logistiikasta keskustellaan.
AABC
Muksi ihmeessä Kökkelistähän kulkee ihan oma juna käyttäkööt sitä. Eli E sen pitäisi ruveta ajamaan myös Kirkkikselle. IHAN TYHMÅÅ. kaikenlaisia kirjastoja rakennetaan aivan kirkoon kiinni ja ei pidetä oman väen åuolta jun.a jutuissa
mallu
Matkaaikoja pidentävä muutos Kirkkonummelle on että aamulla seitsemän jälkeen lähtevä Y-juna vaihtuu Siuntiosta tulevaksi U-junaksi ja iltapäivällä neljän jälkeen Helsingistä lähtevä Y-juna vaihtuu Siuntioon meneväksi U-junaksi. Helsinkiin päin Y-junien lisäpysähdyksen aika tulee siitä että lähtevät minuuttia aiemmin Masalasta jossa nykyään seisovat muutaman minuutin odottamassa lähtöaikaa.
Reittioppaasta löytyi
Tässä nähdään HSL:n priorisoinnit: Rantaradalla HSL:n tarjoama ja kirkkonummelaisten maksama "palvelun parannus" on tarkoitettu ja pohdittu Espoo edellä (Espoo First).

Mikä on HSL:n tarjoama lisäarvo kirkkonummelaisille, kun kirkkonummelaiset tämän "palvelun parannuksen" myötä maksavat lisää Y-junien jatkuvasta hidastuksesta?
Liikenne itään päin ei nappaa koska HSL
Ja tietulleja valmistellaan, ei ole kovin hyvä yhtälö Kirkkonummen kannalta.
Riku
Ei hyvä. Enää vain hitaita ja vielä hitaampia junia. Ja metro + toosi hidas bussi joka kiertelee maisemareittejä. Aikaa menee, mutta sitähän meillä maalaisilla ilmeisesti on. Hinnat kuitenkin just nousi 30 prosenttia ”uudistuksessa”.
Tollikka
Eikö Kirkkonummi osaa pitää puoliaan tässäkään asiassa??? VR kun tunnetusti myöhästelee jatkuvasti on aivan yksi ja a käyttääkö Y vai U junaa. Miten edes kehdataan puhua Y junan olevan ns nopea juna??? VAIN 5min ero U junaan, ja sekö tekee Y junasta nopean????? Järvenpää on vain 28 km Helsingistä ja sinne pääsee junalla 20min!!! Se on nopea juna. Miten Kirkkonummelle ei pääsee samaan aikaan???????
Mikä Kirkkonummella on asukkaat huomioon ottavaa??
Miksei Jorvaksen laituria saada pidemmäksi, jotta kolmen rungon junat voisivat tulla ja mennä Masalasta Siuntioon täysimittaisina? Vastaus lienee se, että kuntapäättäjien ja Liikenneviraston(vai mikä sen nimi nyt taaskaan muuttuneena on ) välillä ei saada aikaan ratkaisua. = Kumpi maksaa ja kuinka paljon? Kirkkonummella ei ole neuvotteluvoimaa pääkaupunkiseudun yhteishankkeisiin. Kysymys: Miksi ei ole? =Kansanedustajamme, kunnanjohto, neuvottelevat virkamiehemme, ja ennen kaikkea koko ajan paikallaan pysyvä väestökehityksemme joka ei anna painostusvoimaa. Miksi väestökehityksemme on lähellä nollaa? Kysykää edellä mainituilta päättäjiltämme.
CBA
Ei mahdu lisää junia. Junia ei tarvita lisää vaan vaunuja ja lyhyempää matka-aikaa. Pysykööt Espoolaiset heille varatuissa E ja A- junissa.
LandeY
Varsin hyvää asiakaspalvelua HSL:n taholta taasen tältäkin osin:)
Uffe
Sitten ne vois jättää Espoon pysähdyksen pois.
Sirpa
Naurettavaa
VMP
Radalle ei mahdu enempää junia, mutta kaksikerroslähijunia mahtuisi. Niitä ei ole hankittu, koska on haluttu ylläpitää ruuhkia.
fakta joka pitää
Kirkkonummen päättäjät voisi joskus pitää kuntalaisten puolia näissä julkisen liikenteen asioissa. Y oli joskus nopea yhteys.
Usko on loppunut
Y- ja U-junat pitäisi laittaa palvelemaan ensisijaisesti kehyskuntiin meneviä/tulevia. Espoossa on E- ja A-junat, jotka kulkevat tiheästi. U ja Y kuormittuvat ensisijaisesti siksi, että niihin tulee kyytiin Espoo-Helsinki-välin matkustajia, jotka voisivat aivan hyvin käyttää muita junia/busseja. Eli U-junille vain Leppävaara ja Espoon keskus pysähtymispaikoiksi Espoon puolella, niin saadaan matka-aikaa hieman lyhyemmäksi.
Juna kulkee
Siltä tosiaan näyttää, että aikataulu on minuutilleen sama uudella pyshtymisellä. Eihän se ole mahdollista muulla tavalla kuin siten, että nyt Y:n tapauksessa pysähtyminen Kauklahdessa pystytään ottamaan kiinni jossakin muulla osuudella. Pitäisi tutkia aikataulua tarkemmin tuon paikan löytämiseksi, mutta selittynee sillä, että Y-juna kulkee kaukoliikenteen tapaan sille 'raivatussa' raossa normaalirytmisestä hitaammasta lähiliikenteestä piittaamatta - eli hitaammalla lähiliikenteellä ei olisi vastaavaa mahdollisuutta ottaa viivästystä kiinni, koska rytmissä ei ole löysää...
pejotu
Kumma ettei pysähdys lisää matka-aikaa. Kun pysäkkien poistamista on juuri puollettu sillä, että matka nopeutuu.
Maj-Lis

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä