(6) kommenttia

Rantaradalla mietitään liikenteen sujuvoittamista – yksi 3 miljoonan euron hanke on Kirkkonummen asemalla

Pääosa Turun-junista on ajanut kohta kolme vuotta Kirkkonummen aseman ohi pysähtymättä. Lähiliikenne sovitetaan kaukojunien lomaan.

Nykyisen rantaradan kehittämiseksi on laadittu pitkä lista erilaisia toimenpiteitä, joilla erityisesti kaukojunien nopeutta pyritään nostamaan ja liikennettä varmistamaan Helsingin ja Turun välillä.

Väyläviraston raportin mukaan on koko rataosuudella useita hidasteita, joiden takia junat joutuvat laskemaan nopeuttaan.

Niitä ovat muun muassa laituripolut eli radan yli johtavat jalankulkuyhteydet, joiden kohdalla on 80 kilometrin nopeusrajoitus. Muuten Helsinki-Kirkkonummi -välillä on 120 km/h-rajoitus.

Laituripolkuja on Kauniaisissa, Mankissa ja Jorvaksessa, jossa uuden aseman rakennustyöt alkavat tänä vuonna.

Yksi liikenteen ”tulppa” on Kirkkonummen asemalla. Ruuhka-aikaan Helsingistä tulevat lähijunat joutuvat vaihtamaan vastaantulevan liikenteen raiteelle Tolsassa jo yli 2 kilometriä ennen Kirkkonummen asemaa.

Kirkkonummen asemalla eivät Helsingistä tulevat junat pääse sivuraiteelle 3, koska vaihdetta ei ole.

Lähijunien liikenne vastaantulevan liikenteen raiteella huonontaa radan kapasiteettia ja hankaloittaa junaliikennettä erityisesti häiriötilanteissa.

Väyläviraston laskelman mukaan vaihdejärjestelyn rakentaminen asemalla maksaisi arviolta 3 miljoonaa euroa.

Uusi vaihde tulisi aika lailla Kirkkonummentien sillan alle.

Väylävirasto on laatinut Rantaradan kehittämiselle eri vaihtoehtoja, yksi niistä on nykyisen radan parantaminen, jota on tehtykin jo vuosia ja sitä jatketaan.

Tarvittavat päällysrakenteen korjaukset on tavoitteena tehdä loppuun ensi vuoteen mennessä, jonka jälkeen koko Rantaradan päällysrakenne mahdollistaa nopeuden 200 km/h.

Nykyistä rataa kehittämällä matka-aikaa Helsinki–Turku voidaan lyhentää noin 5 minuuttia.

Merkittävin hanke nykyisen radan kehittämisessä on Leppävaara-Kauklahti -kaupunkirata, jolle odotetaan rahoituspäätöstä valtiolta tulevan kevään aikana.

> Miksi junat pysähtyvät Kirkkonummella kauaksi alikulkutunnelista? – Näin VR vastaa

> Rantaradan kehittämisselvitys/2019

(6) kommenttia
Kommentit (6)

Kommentit (6)

Toisin sanoen VR heikentää jälleen kirkkonummelaisten palvelua kaivamalla radan auki ja aiheuttamalla pitkäksi aikaa poikkeusjärjestelyjä. Hyöty tulee jälleen muille. Kyllä alkaa olla korkea aika parantaa Kirkkonummenkin yhteyksiä. Kaukojunat saatava pysähtymään, Helsingin-junien matka-aika saatava takaisin alle puoleen tuntiin, nopeita lähijunavuoroja lisättävä. Mitkään selitykset eivät kelpaa, huononnuksia on tullut niin paljon vuosien saatossa.
Meillekin jotain
5 minuuttia sinne tänne. Kun haluan matkustaa junalla Turkuun tai Karjaalle niin ensin pitää matkustaa Leppävaaraan että pääsee junan kyytiin. Siihen menee tunti ylimääräistä aikaa ja joutuu ostamaan aivan turha lippu.
Nykyään autolla
Uuden vaihteen rakentamisen yhteydessä Kirkkonummentien sillan alle, tulee sillan alikulkua leventää siten, että kevyt liikenne mahtuu kulkemaan turvallisesti Munkinmäentiellä. Siihen ei 3 miljoonaa euroa riitä! Em. kohdassa ei ole käytetty liikennesuunnittelijaa apuna.
Neukkuaikaa
5 min ja 3,000 000€. Oikein kannattava bisnis. Sitten vielä kun juna vetäisi täysillä Kupittaan aseman ohi niin säästyisi toinen 5 min.
Minne kiire ?
Turun junien pysähtyminen Kirkkonummella lyhentäisi matkaa paljon enemmän kuin 5 minuuttia, miksi tää ei huomioida.
Se että tilastot aikanaan näytti ettei Kirkkonummelta/lle ei ollun paljon matkustajia johtunee lippujen hinnoittelusta. Oli halvempaa ostaa Helsinki-Turku kuin Kirkkonummi-Turku.
Näin merkitsevä lyhennys Turun matka-aikaan
Saataispa kaukojunat pysähtymään Kirkkonummella. Lisäisi joukkoliikenteen käyttöä ja toisi uusia työssäkäyntialueita.
Palvelua kiitos

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä