Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Siltahanketta karsittiin, siltakansi lyheni lähes puoleen aiemmasta, mutta hinta ei juurikaan pudonnut
20.08.2021
13:28
(10) kommenttia
Siltahanketta karsittiin, siltakansi lyheni lähes puoleen aiemmasta, mutta hinta ei juurikaan pudonnut
Kirkkonummentien uuden sillan suunnitelmia on kesän mittaan tehty uusiksi ja hintaa pyritty painamaan alaspäin. Koko hankkeen kustannusarvio on edelleen noin 10 miljoonaa euroa.
Alkuperäiset suunnitelmat radan yli kulkevan sillan korvaamisesta uudella tehtiin jo muutama vuosi sitten. Hankkeesta vastaa Väylävirasto.
Kirkkonummen valtuusto tyrmäsi kuitenkin suunnitelmat viime keväänä ja pyysi Väylää tekemään uuden karsitun version. Näin on nyt tehty.
Aiemmin kaavailtiin uudesta sillasta hyvin pitkää, noin 230-metristä. Uusissa suunnitelmissa itse siltakansi olisi 114 metriä ja nyiset maavallit säilyisivät suurelta osin. Nykyinen silta on 53 metriä pitkä.
Pohjoispuolella eli Kauppakeskus Kirsikan kulmalla uusi siltakansi tuodaan vain hieman nykyistä pidemmälle.
Tällä mahdollistetaan kuitenkin hissi ja porrasrakenne Asemankulmalta sillalle ja matkakeskuksen viimeisen laiturin rakentaminen.
Tukimuuri tehtäisiin siten, että Kirsikan laajennus tulevaisuudessa on mahdollista Kirkkonummentien alle, jos niin halutaan.
Eteläpuolella siltakansirakenne viedään vain niin pitkälle, että mahdollistetaan hissi- ja porraskäytävien rakentaminen ja Munkinmäentien siirto ratavarauksen tieltä.
Loppuosa rakennetaan uudessa sillassa maapenkereen ja tukimuurien avulla kuten nykyisinkin on tehty.
Siltahankkeen kokonaishinta ei ole paljoa muuttunut, kun kustannuksiin on lisätty kaikki työt, jotka hankkeen ympärillä on tehtävä.
Kustannusarvio oli aiemmin 8,7 miljoonaa euroa, mutta se ei sisältänyt hissejä. Arvio kokonaiskustannuksista oli noin 11 miljoonaa euroa.
Uusien suunnitelmien mukainen kustannusarvio on noin 7,9 miljoonaa euroa, sisältäen myös hissit.
Katujen muutostöiden kustannuksiksi on arvioitu nyt noin 2,0 miljoonaa euroa. Yhteensä kustannukset ovat noin 9,9 miljoonaa euroa.
Siltahankkeen kustannukset jäävät lähes kokonaan Kirkkonummen kunnalle. Valtio eli Väylä maksaa radan muutoksiin liittyvät kulut.
Kirkkonummen yhdyskuntatekniikan lautakunta käsittelee siltahanketta 26.8.
Lue lisää:
Kommentit (10)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (10)
Se olisi järkevää oikeasti.
Toinen järkyttävä asia on Kirkkonummentie, siitä keskustan liikennevaloista överbyntien risteykseen. Aivan surkeassa kunnossa molemmat kaistat ja niiden pientareet jo kymmeniä vuosia.
Pitääkö tämä siis tulkita niin, että sillalle on tulossa 2,3MEUR arvoiset hissit? Mitä kullattuja nappeja niihin oikein meinataan asentaa? Vai pärjäisimmekö kuitenkin ilman hissejä? Silta on pakko kunnostaa, mielummin nyt, kun sen kanssa vielä hetki pärjätään.
Jos hinta on sama, niin miksi ei vaan rakentaisi sitten sitä alkuperäistä pidempää vaihtoehtoa?
Tuleeko kevyenliikeenteen väylät molemmin puolin? Jos. halutaan yhdistää Kirsikka ja Årisma yhtenäiseksi kauppakeskukseksi kattamalla rata niin estääkö suunnitelma sen?
Kommentoi