(10) kommenttia

Siltahanketta karsittiin, siltakansi lyheni lähes puoleen aiemmasta, mutta hinta ei juurikaan pudonnut

Kirkkonummentien silta on valmistunut vuonna 1964 ja on huonokuntoinen. Sillalla on painorajoitukset.

Kirkkonummentien uuden sillan suunnitelmia on kesän mittaan tehty uusiksi ja hintaa pyritty painamaan alaspäin. Koko hankkeen kustannusarvio on edelleen noin 10 miljoonaa euroa.

Alkuperäiset suunnitelmat radan yli kulkevan sillan korvaamisesta uudella tehtiin jo muutama vuosi sitten. Hankkeesta vastaa Väylävirasto.

Kirkkonummen valtuusto tyrmäsi kuitenkin suunnitelmat viime keväänä ja pyysi Väylää tekemään uuden karsitun version. Näin on nyt tehty.

Aiemmin kaavailtiin uudesta sillasta hyvin pitkää, noin 230-metristä. Uusissa suunnitelmissa itse siltakansi olisi 114 metriä ja nyiset maavallit säilyisivät suurelta osin. Nykyinen silta on 53 metriä pitkä.

Pohjoispuolella eli Kauppakeskus Kirsikan kulmalla uusi siltakansi tuodaan vain hieman nykyistä pidemmälle.

Tällä mahdollistetaan kuitenkin hissi ja porrasrakenne Asemankulmalta sillalle ja matkakeskuksen viimeisen laiturin rakentaminen.

Tukimuuri tehtäisiin siten, että Kirsikan laajennus tulevaisuudessa on mahdollista Kirkkonummentien alle, jos niin halutaan.  

Eteläpuolella siltakansirakenne viedään vain niin pitkälle, että mahdollistetaan hissi- ja porraskäytävien rakentaminen ja Munkinmäentien siirto ratavarauksen tieltä.

Loppuosa rakennetaan uudessa sillassa maapenkereen ja tukimuurien avulla kuten nykyisinkin on tehty.

Siltahankkeen kokonaishinta ei ole paljoa muuttunut, kun kustannuksiin on lisätty kaikki työt, jotka hankkeen ympärillä on tehtävä.

Kustannusarvio oli aiemmin 8,7 miljoonaa euroa, mutta se ei sisältänyt hissejä. Arvio kokonaiskustannuksista oli noin 11 miljoonaa euroa.

Uusien suunnitelmien mukainen kustannusarvio on noin 7,9 miljoonaa euroa, sisältäen myös hissit.

Katujen muutostöiden kustannuksiksi on arvioitu nyt noin 2,0 miljoonaa euroa. Yhteensä kustannukset ovat noin 9,9 miljoonaa euroa.

Siltahankkeen kustannukset jäävät lähes kokonaan Kirkkonummen kunnalle. Valtio eli Väylä maksaa radan muutoksiin liittyvät kulut.

Kirkkonummen yhdyskuntatekniikan lautakunta käsittelee siltahanketta 26.8.

Lue lisää:

> Siltahanke meni solmuun valtuustossa – Väyläviraston edustaja piti Kirkkonummen toimintaa sekavana (Viisykkönen 19.4.)

> Miksi uusi silta radan yli on monta kertaa pidempi kuin nykyinen? – Näin sitä perustellaan (Viisykkönen 21.4.)

(10) kommenttia
Kommentit (10)

Kommentit (10)

Tehkää oikeasti se silta alkuperäisen suunnitelman mukaisesti, niin ei tarvitse sitten myöhemmin katua.
Se olisi järkevää oikeasti.
Toinen järkyttävä asia on Kirkkonummentie, siitä keskustan liikennevaloista överbyntien risteykseen. Aivan surkeassa kunnossa molemmat kaistat ja niiden pientareet jo kymmeniä vuosia.
Kyllästynyt
"Kustannusarvio oli aiemmin 8,7 miljoonaa euroa, mutta se ei sisältänyt hissejä. Arvio kokonaiskustannuksista oli noin 11 miljoonaa euroa"

Pitääkö tämä siis tulkita niin, että sillalle on tulossa 2,3MEUR arvoiset hissit? Mitä kullattuja nappeja niihin oikein meinataan asentaa? Vai pärjäisimmekö kuitenkin ilman hissejä? Silta on pakko kunnostaa, mielummin nyt, kun sen kanssa vielä hetki pärjätään.
Anonyymi
Taas on yksi haamuajatus haaveita ja Satu ja joskus kymmenien vuosien toteutus
Haaveet ei maksa
Kirkkonummen meno siis, saadaan vähemmän, maksetaan enemmän. Hieman kuin Porschen kevyt mallien osto, mutta silloin saa sentään Porschen eikä Ladan.

Jos hinta on sama, niin miksi ei vaan rakentaisi sitten sitä alkuperäistä pidempää vaihtoehtoa?
On meillä markkinat.
Millä korolla ja marginaalilla kunta saa lainarahaa?

Tuleeko kevyenliikeenteen väylät molemmin puolin? Jos. halutaan yhdistää Kirsikka ja Årisma yhtenäiseksi kauppakeskukseksi kattamalla rata niin estääkö suunnitelma sen?
Oleelliset kysymykset
Tuota siltaa on kyllä korjattu kerran jos toisenkin niiden vuosien aikana, kun olen täällä tallannut. Ylitys ollut kapealla väylällä monta kertaa ja pitkän ajan.
Bro bo.
Jaa, onpa mielenkiintoista suunnittelua ja vielä mielenkiintoisempaa on aikoinaan nähdä toteutus sekä lopputulos?
Olli, rkm
Kyllä hintalappu on 20 milj. kun remppa tehty!!
Kirkkonummen tyyliin..
Kirkkonummen tärkein silta. Miksi ei tehdä kerralla kunnolla, kun muutaman vuoden päästä rahaa palaa taas, kun käy paikat ahtaaksi, kun liikennemäärä kasvaa.
Make R
Onneksi en asu enää Kirkkonummella, jatkuvat överin kalliit rakennushankkeet joissa usein vielä budjetit poksuvat, veroeuroille on parempaakin käyttöä.
ex-luottamushenkilö

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä