Tiheä liityntäliikenne K-nummelta metrolle jää haaveksi
Länsiväylää ajavat Kirkkonummen bussit jättävät kaikki matkustajat vajaan kahden vuoden kuluttua Matinkylän metroasemalle, mutta ei läheskään niin tiehellä vuorovälillä kuin oli aiemmin suunniteltu.
Länsimetron aloittaessa liikennöinnin ensi vuoden syksyllä muuttuu Etelä-Kirkkonummen bussiliikenne Helsingin suuntaan oleellisesti. Bussit eivät jatka Helsinkiin saakka, vaan matkustajilla on edessä vaihto metroon kuten Etelä-Espoonkin bussilinjoilla.
Kirkkonummen bussiliikenteessä säästetään sievoinen summa, kun bussit tekevät lenkin vain Matinkylään saakka. Aiemmin oli ajatuksena, että säästöjä käytetään tihentämään Kirkkonummi-Matinkylä –vuorovälejä.
Kirkkonummen päättäjät yllättänyt HSL:n liikenteen hinta on kuitenkin muutamassa näitä aikeita. Kirkkonummen mielestä HSL:n liikenne maksaa jatkossa kunnalle liikaa, joten säästöjä etsitään neuvotteluissa jo kuluvan talven aikana.
HSL:n tänään (20.1.) hyväksymässä Etelä-Espoon bussiliikenteen linjastosuunnitelmassa on varauduttu, että ruuhka-aikana Kirkkonummen busseja tulee ja lähtee Matinkylän tulevassa bussiterminaalissa kahdeksan vuoroa tunnissa.
Liikennesuunnitteluinsinööri Ylva Wahlström Kirkkonummen kunnalta kertoo, että alun perin tuollaista vuoroväliä Kirkkonummen busseille on kaavailtu, mutta todennäköisesti joudutaan pysymään nykyisen laajuisessa liikenteessä.
Tällä hetkellä Kirkkonummen keskustasta ajaa Helsinkiin esimerkiksi kello 7:n ja 8:n välillä viisi bussivuoroa ja 8:n ja 9:n välillä viisi. Lisäksi kulkee yksi tai kaksi U-vuoroa tunnissa Karjaalta. U-bussit eivät kuulu HSL:n liikenteeseen, vaikka seutuliput niissä kelpaavatkin.
Kustannusten kasvu hämmästyttää
Kirkkonummen bussiliikenne siirtyi viime syksynä HSL:n hoitoon. Käynnistämisessä oli erittäin suuria vaikeuksia. Aikatauluja on rukattu kolmeen kertaan paremmalle tolalle, viimeksi maanantaina 19.1.
Joukkoliikennesopimus HSL:n kanssa on kunnan mielestä muodostumassa liian kalliiksi. Tänä vuonna Kirkkonummi maksaa HSL:lle 5 miljoonaa euroa. Ensi vuonna HSL pyytää yli 7 miljoonaa ja vuonna 2017 jo 8,2 miljoonaa euroa.
Kirkkonummi osallistuu myös metron liikennöintikustannuksiin sillä osuudella, jolla kirkkonummelaisten arvioidaan kulkevan metrossa.
HSL laskee, että kirkkonummelaiset ajavat kilometreissä laskettuna metrolla tällä hetkellä yhden prosentin koko metron matkustajakilometreistä. Länsimetron valmistumisen jälkeen osuus nousee HSL:n arvion mukaan 2 prosenttiin.
Tyhjät bussit päivällä
Kirkkonummi pyrkii etsimään säästöjä HSL:n bussiliikenteessä kevääseen mennessä. Kunnanhallitus on linjannut, ettei säästöissä saa kajota koulumatkaliikenteeseen.
Säästöjä on Wahlströmin mielestä aika vaikea saada, jos työmatkaliikenteen vuoroihin ei puututa.
- Keskipäiväliikenteessä on vähän matkustajia, se on totta. Mutta päivällä vuorojen lopettaminen ei tuo juurikaan säästöjä, koska liikennöitsijöillä on joka tapauksessa autoja ja kuljettajia Kirkkonummella ruuhka-aikojen ulkopuolella riippumatta ajetaanko vuoroja vai, Wahlström toteaa.
> 51-Arkisto (5.9.2014) Tässä vaihdetaan Kirkkonummen busseista metroon
Kommentit (12)
Metron valmistuttua on saatava "salamavuoroja" Kirkkonummen keskustasta Matinkylään. Kirkkonummen keskustasta olisi päästävä kymmenessä minuutissa Matinkylään, sillä metro Matinkylästä tulee kestämään kauemmin kuin bussi, joten työmatka-aika tulee pitenemään entisestään.
Katsomalla aikatauluja niin pelkästään 171-174 (+kirjainyhdistelmät) busseja kulkee 8 tunnissa klo 7 - 10 välillä ja lisäksi kulkee linja 190 vähintään kerran tunnissa Hangon tietä Helsinkiin.
Esim. Vanhan rantatien alussa (Venäläisen kentän luona) olevalla Kirkkotallintien pysäkiltä näkee miten liikennöidään Helsinkiin päin linjoja 171-174 . http://aikataulut.reittiopas.fi/pysakit/fi/6050252.html
Syksyllä luvattiin että toteutuneita käyttäjämääriä käytetään liikennöinnin tuleviin suunnitteluihin. Olisi kyllä oikein mukavaa kuullakkin näistä tilastoista...
Kommentoi