(17) kommenttia

Uusia junavarikkoja tarvittaisiin jopa kolme – ensimmäistä ehdotetaan joko Vantaalle tai Kirkkonummi-Espoo -alueelle

Yksi junavarikkovaihtoehto on Luomassa Kirkkonummella. (kuva: Väylä)

Helsingin seudun lähiliikenteen uuden junavarikkotarpeen kartoituksessa on käyty läpi useita vaihtoehtoja ja päädytty tutkimaan viittä eri sijoituspaikkaa.

Väyläviraston julkaisemassa esiselvityksessä on päädytty siihen, että junavarikkoja tarvitaan pitkässä juoksussa kolme.

Varikot pitäisi sijoittaa kaupunkiratojen eli Rantaradan ja Pääradan päihin sekä Kehäradan varteen.

Sijoitustarkastelussa on ollut mukana Jäspilä (Kerava), Luoma ja Vuohimäki (Kirkkonummi) Mankki (Espoo) ja Petas (Vantaa).

Selvityksessä ei oteta suoraan kantaa, mihin varikot pitäisi sijoittaa.

Johtopäätös on kuitenkin, että varikkokokonaisuuden toteutus on aloitettava Rantaradan tai Petaksen kunnossapitovarikosta.

Päätös olisi tehtävä ensimmäisestä varikosta pian, ja sen olisi oltava käytössä noin viiden vuoden kuluttua.

Selvityksessä todetaan, että uusien lähijunien hankintaa ei voida aloittaa, ellei ole varmuutta ensimmäisestä uudesta varikosta.

Sijoitusvaihtoja on tarkastelu pidemmälle kuin viime vuonna valmistuneessa selvityksessä.

Hintojakin on laskettu. Selvästi kallein vaihtoehto on Kirkkonummen Vuohimäki yli 250 miljoonaa euroa.

Hintaa nostaa noin 100 miljoonan euroa maksava ja lähes 17 kilometriä pitkä yhdysraide, joka pitäisi rakentaa Kauklahdesta Vuohimäkeen.

Luoman vaihtoehdolle on hintalappu 161 miljoonaa euroa ja Mankin 145.

Sekä Luomassa että Mankissa rakentamiskustannuksiin liittyy selvityksen mukaan epävarmuutta maaperän takia. Alue on vanhaa merenpohjaa.

Kustannukset on laskettiu molemmissa kohteissa siten, että alue voidaan rakentaa stabilointitekniikalla, joka on paalutusta huomattavasti halvempaa.

Kummassakin kohteessa pohjarakennekustannuksiksi on arvioitu 44-48 miljoonaa euroa. Jos paalutuksiin joudutaan turvautumaan, kustannukset kaksinkertaistuvat, selvityksessä huomautetaan.

Keravan Jäspilän varikko olisi enemmänkin vain junien säilytystä varten, sen hinnaksi on laskettu noin 50 miljoonaa euroa. Vantaan Petaksen kustannusarvio on noin 100 miljoonaa euroa.

Seuraavan kerran varikkoasia on esillä ensi kuun alussa, jolloin Uudenmaan maakuntaliiton valtuusto käsittelee maakuntakaavaa.

> Junavarikosta pysyy kaavamerkintä Mankki-Luoma -alueella – varikosta tehtiin lähes 140 muistutusta (Viisykkönen 25.2.)

> Selvitys löytyy täältä (Väylä)

(17) kommenttia
Kommentit (17)

Kommentit (17)

Miten se Luoman alikulku ja tieyhteyden säilyttäminen Luoman ja kehä 3 kanssa tähän soveltuu?
Mietiskelen
Kirkkonummi yksityisautoilun mekkako? Ja Espoossa kuljetaan hevosella ja metrolla?
Anne
Pitäisikö tarkastella sitäkin vaihtoehtoa, että lakkautetaan Kauklahden länsipuolelta junaliikenne kokonaan, ja yritetään pärjätä nykyisellä varikkomäärällä? Kirkkonummihan on yksityisautoilun mekka.
vain muutaman asukkaan tähden
Idästä se uhka Kirkkonummelle on ennenkin tullut! Kukaan ei tunnu tietävän, kuka tästä varikon rakentamisesta lopulta päättää. Uudenmaan liitto se ei ainakaan ole. Kirkkonummi on oman päätöksensä tehnyt.
Anne
Sinne on hyvä rakentaa arvottomille savipelloile ei noilla näytä olevan mitään järkikäyttöä
Pikaista rakentamista
Arvostettavaa puhetta yhteisen hyvän nimissä nimimerkiltä ”muutosvastarinta”. ”Upeita” maisema kuvia ratavarikoista esim. Ilmalasta löytyy helposti verkosta. Asutusta siellä ei juuri näy - miksiköhän? Muutaman päivän telttaretki esim. Ilmalan ratavarikon tuntumaan voi mahdollisesti tuoda asioihin aivan uutta lisävalaistusta. Puhetta maailmaan mahtuu ja puskista on helppo huudella mutta... Työllistämisvaikutuksissa on hyvä huomioida teknologian kehitys pitkällä aikavälillä.
Entinen ratatyöntekijä
Petri
Niin se pelto on kyllä pienteollisuusaluetta että mitän asuintoaloja sinne ei koskaan tulee.
Kunnan päättäjä.
Kyllä minun tonttini lähelle Kvisin suoran varteen voi myös varikon sijoittaa, jos se vaan siihen mahtuu. Ei muuten haittaisi yhtään, kun sitä joku tuossa epäili. Junavarikko tuo pitkällä ajanjaksolla lisää työpaikkoja ja todennäköisesti myös paremmat junayhteydet, jolloin Kirkkonummen arvo yleisesti nousee. Ei tuo varsin pieni peltoalue vaikuta yhtään millään tavalla ruuantuotantoon suuntaan tai toiseen.
muutosvatsarinta
Päätöksen tekemistä voisi helpottaa tieto siitä, mikä on kustannus Kirkkonummen kunnalle missäkin vaihtoehdossa ja paljonko kunta voi ns. tienata tässä (työpaikkoina tms). Toistaiseksi näitä tietoja ei ole esitetty, ei edes arvioita, joten kaikki on pelkän arvailun varassa.
Rahaa on aina ollut
Hyviä kommentteja. Sanoisin Masala / Luoman alueen asukkaille, että seuraavissa vaaleissa on syytä saada vahva edustus kunnan päättäviin elimiin. Nykyiset päättäjät ovat osoittaneet sen että tästä alueesta on tehty ja yritetään tuottamuksellisesti tehdä Kirkkonummen alueen omaa roskapönttöä. Tälle kehitykselle pitää nyt laittaa piste. Alueen kaavoituksen osalta lupauksia ollaan pettämässä ja olennaisia asioita on jälleen kerran jätetty kertomatta.
Vaaleissa tavataan
K-nummen kyvykkyyden tietäen varikko nousee Luoma-Masala alueelle nopeutetussa aikataulussa. Tervetuloa ”puutarha- kaupunginosa” Masalaan. Tähän suuntaan tuo slogan taisi mennä kun K-nummi aikanaan esitteli Masalan asukkaille uutta kaavaa? Ilmalan ratavarikolla voi käydä ihailemassa ”puutarhakaupunginosan” tulevaa hehkeää maisemaa. Asuntoja lähtee myyntiin ks. alueilla kiihtyvään tahtiin lähivuosina. Lämmittää tietysti housuissa tämäkin oman oksan sahaaminen.
Jep, jep..
Ja nimimerkeille Muutosvastarinta sekä Tero luonnolla, ympäristöllä, sen kasvistolla ja eläimistöllä ei ilmeisesti ole muuta arvoa kuin maisema-arvo? Sitäpaitsi, mihin sinä Muutosvastarinta sitä varikkoa tarvitset, jos autolla tuosta ajelet kuitenkin?

Tiedoksi, niillä pelloilla kasvaa kyllä ruokaa teillekin. Vai olisiko
parempi vaan asfaltoida koko maa?

O tempora, o mores. Ihmiskunta on tuhon tiellä.
Vihainen
Joo sinne vaan varikko nimimerkkien ”jonne, m.vastarinta ja turo” pihojen tuntumaan. Saadaan nämäkin maat johonkin hyötykäyttöön. -> ja se perinteinen parran pärinähän alkaa välittömästi. Näinhän tää logiikka menee - pääasia ettei tule minun takapihalle? Kun kehä III jatko valmistuu niin ehkä ”turhille peltomaille” alkaa löytyä muitakin arvontuotto mahdollisuuksia kun ratavarikko.
Masala / Luoma = maisema Ilmalan ratavarikolta
Masala kehittyy ja kasvaa vauhdilla. Miettikää, mikä asuntopotentiaali menetettäisiin Luomassa varikon rakentamisella. Kehän pohjoispuolelle mahtuisi hyvin kerrostaloja merinäkymillä.
Petri
Jep, sinne vaan Luoman pelloille varikko. Siellä se on oikein oivassa paikassa taajama-alueen laitamilla, keskellä peltoa ja ei mitään. Tosin luomalaiset varmasti tämänkin torppaavat, koska onhan sen savipellon maisema-arvo jotakin tosi huikeaa. Itsekin sitä joka päivä ihastelen, kun ajelen ohi kahdeksaakymppiä (huomaa sarkasmi).
muutosvastarinta
Mankki-Luoma on hyvä paikka. Sinne vaan ja pikaisesti. Jospa kerrankin saataisiin jotain tähän kuntaan
Tero
Uutta vettä myllyyn. Veikkaan että Facebookin Kirkkonummelaiset ryhmässä parranpärinä saavuttaa megalomaaniset mittasuhteet.
T. Omppa

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä