(0) kommenttia

Sadattuhannet puhelut ohjautuvat Jorvakseen

Nesentan varatoimitusjohtaja Juha Melgin ja myyntipäällikkö Esa Putkonen uskovat vakaasti, että puhelinpalveluille on kysyntää. Helena Hagman vastaa tällä kertaa Varman puheluun.

Jos ST1:n tai Shellin bensa-automaatin kanssa on ongelmia ja autoilija soittaa annettuun palvelunumeroon, puheluun vastataan Kirkkonummen Jorvaksessa. Vastaaja on Nesenta Oy:n yhteyskeskuksen työntekijä, joka istuu Jorvas Hightech Centerin tiloissa. Yhtiön viitisenkymmentä työntekijää vastaavat Jorvaksessa noin 170.000:een puheluun kuukaudessa mitä moninaisimmissa asioissa.

Nesenta on JHC-palvelukeskuksen yrityksistä suurin, jos mukaan ei lasketa kiinteistön alkuperäistä toimijaa LM Ericssonia, jolla on noin 800 työntekijää Jorvaksessa. Ericssonin tiloihin alkoi tulla muitakin yrityksiä tasan 20 vuotta sitten, kun tiloja ruvettiin vuokraamaan. JHC-palvelukeskus viettää tänään torstaina 20-vuotisjuhliaan.

Nesenta on tullut Jorvakseen kaksi vuotta sitten, kun 11 vuotta toimineen yhtiön Espoon ja Raaseporin toiminnot pistettiin yhteen. Nesentan varatoimitusjohtaja Juha Melgin sanoo, että ratkaisu on ollut erinomainen, se olisi pitänyt jo tehdä aikaisemmin.

Voimakasta kasvua haetaan

Yhtiö on jo kasvanut JHC:n tiloissa ja aikoo edelleen kasvaa. – Tähtäämme aggressiiviseen kasvuun, pyrimme lähivuosina moninkertaistamaan työntekijämäärämme Jorvaksessa 300:een, Melgin sanoo.

Yhtiön päätoiminta on vastata puhelimeen. Nesenta hoitaa perinteisiä vaihdepalveluja, muun muassa eläkeyhtiö Varman vaihdenumeroon vastataan Jorvaksessa.

Pääpaino on kuitenkin asiakaspalvelussa, jossa löytyy Melginin mielestä jatkossakin kasvumahdollisuuksia. Yhtiö hoitaa muun muassa Valittujen Palojen asiakaspalvelun.

Nesentalla on myös jonkin verran puhelinmyyntiä, mutta se on yrityksiltä yrityksille tapahtuvaa – suoraan kuluttajille ei soitella. Yhtiö markkinoi muun muassa Aalto-yliopiston kurssitarjontaa.

– Vaikka ihmisiä kehotetaan kaikessa menemään hoitamaan asiansa nettiin, elävälle ihmiselle ja puheelle on aina tarvetta. Esimerkiksi verkkokauppa on asia, jossa voi myös puhelinpalvelulla on paljonkin kysyntää, Melgin laskee.

Puhelinpalveluyrityksiä on perustettu vuosien varrella paljon maakuntiin. Yhtenä syynä on ollut työvoiman saanti ja pysyvyys. Nesentallakin on pienet toimipisteet Kuhmossa ja Lieksassa.

Työvoiman kanssa ei Melginin mukaan ole ongelmia Kirkkonummellakaan. Vaihtuvuus on tosin vähän suurempi kuin kauempana Suomessa. Kirkkonummen sijainnista on yhtiölle se hyöty, että kaksikielisiä työntekijöitä löytyy. Yhtiö toimii sekä ruotsiksi että suomeksi.

Yksi kehityspolku Nesentalle on jatkossa videopalvelut. Myyntipäällikkö Esa Putkonen kertoo hoitaneensa hiljakkoin uuden asiakassuhteen Pudasjärvelle tapaamatta henkilökohtaisesti ketään muuten kuin videolla.

Nesenta on perustettu vuonna 2002 kiinteässä yhteistyössä Sitran kanssa. Liikevaihto on tätä nykyä noin 2,5 miljoonaa euroa vuodessa. Työntekijöitä on noin 70, heistä 50 Kirkkonummella.

(25.10.) Jorvakseen mahtuisi yksi iso yritys

 


(0) kommenttia
Kommentit

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä