(52) kommenttia

HS: Junavarikko on kuuma kysymys Espoon ja Kirkkonummen välillä – ratkaisua odotetaan lomien jälkeen

Yhtenä junavarikon paikkana on ehdotettu Luomaa. (kuva: Väylä)

Viime aikoina hiljaiselossa ollut lähiliikenteen junavarikkohanke on nousemassa heti syksyllä jälleen kuumaksi aiheeksi kuntapäättäjille.

Helsingin Sanomien tietojen mukaan Espoon kaupunkiradan rakentaminen ei ala ennen kuin junavarikosta syntyy jonkinlaista yksimielisyyttä.

Lähiliikenteen varikkoa on kaavailtu Espoon Mankkiin tai Kirkkonummen Luomaan. Myös Vuohimäki Kirkkonummella on ollut jonkinlainen vaihtoehto.

Yhdeksi vaihtoehdoksi on noussut myös Ämmässuon alue siinä tapauksessa, että oikorata Espoosta Saloon toteutuu. Ratahanke on kuitenkin vuosien päässä.

Lisäraiteet Leppävaarasta Kauklahteen eli kaupunkirata on hankkeena suunnitelmien puolesta täysin valmis. Työt voitaisiin aloittaa vaikka heti.

Rahoituskin on valmiina. Kantona kaskessa on kuitenkin HS:n mukaan se, että valtio eli Väylävirasto vaatii, että junavarikosta pitää saada selvyyttä ennen kuin valtio antaa rahat kaupunkirataa varten.

Espoon kaupunki vastustaa varikon rakentamista Mankkiin ja Kirkkonummi puolestaan Luomaan.

Varikkohanketta hoitaa pääkaupunkiseudun kaupunkien omistama Junakalusto Oy. Se omistaa lähiliikenteen junat, jotka on vuokrattu VR:lle.

Lähiliikenteeseen tarvitaan lisää junia 30-40 kappaletta, jotta kaupunkiradan jatkeella päästään liikennöimään tiheästi kuten on suunniteltu.

HSL ei ole toistaiseksi suostunut tilaamaa lisäjunia ennen kuin varikkoasia on ratkaistu.

> Lue lisää: Junavarikoista aloitetaan uutta selvitystä – hanke on siirtynyt toiselle toimijalle (Viisykkönen 8.9.2021)

> Hallinto-oikeus hylkäsi kaikki junavarikosta tehdyt valitukset, joita oli yhteensä 10 kappaletta (Viisykkönen 24.9.2021)

> HS:n juttu

(52) kommenttia
Kommentit (52)

Kommentit (52)

Sivut

Täällä joku tietämätön ihmettelee mitä ruokaa noilla pelloilla kasvaa. Siinä kasvaa viljaa mistä arviolta voidaan tehdä puoli miljoonaa leipää. Niitä riittää jokaiselle Kirkkonummilaiselle moneksi kuukaudeksi.
Leipää ja sirkuspellejä
Mitäs ruokaa se ruoantuottaja näkee siinä jättömaassa
Anonyymi
Ehdottomasti ei !
Muistakaa mitä sanon, olen "nähnyt".
Tosi on !
Kirkkonummelainen.
Varikkovapa Nummi ! ! !

Nämä kaikki saman ihmisen kirjottama.
Uskomme vähemmällä.
Puolitoista km. pitkä ratapiha täynnä
huoltohalleja ja junia, tällaista
maisemanpilava toimintaa, te
ratapiha myötämieleset ihmiset tahdotte
tänne
Luomaan ja Masalaan.
Minä en tahdo !
Förslaget till att bygga en stor järnvägsdepå i Bobäck är helt förkastligt !

Om ett en järnvägsdepå är inritad på
planekartor, bör de avlägsnas därifrån.å

Området är förstöt för all framtid om
järnvägsdepån tillåts byggas där.

Kanske passar området bätre att användas för småhusbebyggelse?
Sunt förnuft !
Oikoon se sataviisikymmentä ha.alue
kulttuuri maisema tai ei, mutta joss
sitä rakennetan siihen alueelle niin
ihan pilalle ne maisemat menee !
Näin on.
Kyllä Helsinki on paras paikka varikoille,
sehän on junien kotipiha.
Ja kotona pestään ylensä omat pyykit !

Siellä on huoltovarikko valmiina ja
toimivana.
Pysykoon kotona !
Nimim matkustaja junasta:
Tuo tunnelin laajentaminen on tarkoitettu uuteen Helsinki-Turku rataan, ihan vaan sulle tiedoksi.
Kyl
Olkoon ne pellot viljelyksessä tai ei,
niin on ne paremman näköysiä ilman
että niitten pällä rakunnetaan valtavan
iso junavarikko.
Ja joutumaat ovat sitä koskematonta luontoa !

Eikai jokapaikkaan ole pakko jotakin
rakentaa?

Kyllä niitä rakunnelmia tule kuitenkin
tarpeksi asti.
eikai meidän tarvitse pilata tätä peltoakema rumalla ja saastuttavalla
Junien pesupakalla?

Ne ihmiset jotka ovat niin kovin kiinnostuneita junista ja niitten
huoltopaikoista, niiten olisi parempi
muuttaa sinne Pasilaanpäin missä niitä junia liikkuu paljon enemmän kun
täällä Kirkkonummella.
Varikkovapa Nummi ! ! !
Jääköön se varikko sinne Pasilaan,
missä se nyt jo on sioitettu !
Oikoon kaupungin tonttimaa vaikka kuinka
arvokas.

Kirkkonummi ei ainakaan ota sitä
saastuttava junien pesupakka vastaan !

Kunnalla on tarpeeksi kaikenlaisia huolia
ennestään !

Pysykööt ongelma varikot siellä
Metropooli alueella vaan.

Ja huoltakaa omat tavaranne omassa
pihassa.
Kirkkonummelainen.
Mahtaako Kirkkonummen pättäjillä
olla tarpeeksi tietoa siitä millainen
ympäristön sastuttaja tällainen iso
junavarikko on?

Kunta pitäisi sanoa että ehdottomasti
Ei, tälle varikko hankkeelle.

Mutta ehkä tässäkin asiassa on joku
koira haudattu niin kun monessa muussa
asiassa mitä koskee rakentamista.

Olisi mielenkintoista kuulla politiikkojen mielipide tässä varikkoasiassa.

Tuntuu vaan siltä että he menevät maan
alle kun joku tärkeä asia pitäisi saada
ratkaistu.

Taitaa olla niin että he eivät tiedä, eivätkä
Vitsi ottaa asioista selvä, ja ottaa
oma kantansa eri asioissa.

Tämä varikkopaikka asia on senverran
iso ja vakava asia että päättäjät kunnassa
täytyy ehdottomasti kieltää tätä
junavarikonrakentaminen Kirkkonummella.
Ehdottomasti ei !
Viljelysmaat tulee kohta olemaan yhtä
arvokkaita kun rakennustontit Pasilassa !
Nälkä on ilkeä vieras !
Leivästä ei ole pula ! ja halvalla saa ?

Näillä pelloilla ei ole viljetty ties milloin viimeksi, ne on joutomaata kahden tien välillä. Jos Luomalaiset haluavat naapureita mitä ne nyt näköjään ei haluaa niin rakentaisi pelloille omakotitaloja. Tulijoita olisi vaikka huru mycke mutta silloin " kauniit pellot " olisi asuttuja ja sehän ei käy Luomalaisille.
200m2 ja iso talli. ostajia on.
Ettei taas mentäisi peffa edellä mäntyyn, meinaan jos varikko tehdään Luomaan. Alue on entistä merenpohjaa ja savikkoa eli joudutaan paaluttamaan. Eikö meillä ole jo kokemusta epävakaille maapohjille rakentamisesta; aikataulut ja etenkin kustannukset venyy ja paukkuu. Paalutus todetaankin kesken työn odotettua haastavammaksi ja tarvitaan ainakin 100me ylimääräistä fyrkkaa...
Sanokaa mun sanoneen
Ei tässä maassa taida olla mitään pula
ruuasta, kun ajotaan täyttää peltoja
täyteen rautatiekiskoilla.
Leivästä ei ole pula ! ja halvalla saa ?
M Berg

Niin Mr Berg. Olet varmaan jo selvittänyt maan hinta Pasilassa kun osaat antaa tietoja siitä. Mutta onko Luoman maat sitten ilmaisia?
Selvitä vielä sen.
Minkähäntakia Luoma pitäis olla joku
huoltopaikka junille? Eihän vr. in junat
edes palvele Luomalaisia millään tavalla.

Eikä Turunjunat edes pysäydy Kirkkonummella.
Ei Kirkkonummi hyödy mitenkään siitä
saastuttavasta verikosta.

Päinvastoin ! Maiseman pilaja,
ja saastuttaja varikko voitaisi sioitaa
kaupunkiseudulle joka jo on valmiiksi
saastunut.

Kyllä puhtaassa luonnossa ja tuottavassa
viljelysmaassa pitäisi jotan arvoa olla.

Voi olla että tätä asia käsitellään vielä
EU.n Tuomioistuumessa !
Tosi on !
Jos maanomistaja ei tahdo myydä
tätä aluetta mihi nyt suunitellaan
tätä varikkoa, niin siihen ei rakenneta
mitän.

Tämä junavarikko ei ole sellainen
yhteiskunnalle tärkeä toimintamuoto
että sitä voitais pakkolunastaa.
Lainoppinut jur. kand.
No, jos varikkoalue Pasilassa maksaa
700 miljoona, niin maksakaa sitten he
jotka sitä varikkoa tarvitsevat!

Ei Kirkkonummi ole velvollinen lahjoittaa
varikkotonttia tarvitseville vaikka
kunnassa kulkee joku juna sillöin tällöin.

Huolto varikko sinne missä eniten o m
junia !
Ja sillä selvä !
Ei Kirkkonummi ole velvollinen ottamaan vastaan junavarikkoa, olkoon kaupunkien
tonttimaa vaikka kuinka arvokasta !

Kyllä tämän kunnan maa alueta jonakin
päivänä voi olla yhtä kallis kun kaupunkien
tonttimaa nykyään.

Ja, maiseman pilaja sellainen ratapiha alue on ihan pahemmasta päästä.

Olisi paljon parempi että te junien
ihailiat ja fanaatikot lähdette sinne
kaupunkiseudulle ihailemaan teidän
niin rakkaat kiskokärryt.
Maisemien säylyttjä.
Keskustelussa menevät faktat usein metsään.
Kukaan ei ole koskaan ehdottanut, että Pasilan junavarikko lopetettaisiin.
Se on VR:n varikko ja sitä tarvitaan erityisesti kaukojunaliikenteeseen.
Mitään suunnitelmia sen lopettamiseksi ei ole.
Faktantarkastaja
Kaikkein halvin paikka junavarikolle on nykyinen paikka Pasilassa. Se on jo kertaallen rakennettu ja junien kuljetuskustannukset ovat pienimmät. Uutta junavarikkoa ei tarvitsisi rakentaa.
"Ongelma" on vaan siinä että maapohja Pasilassa on arvokas. Paljonko maksaa 100 hehtaaria maata Pasilassa? Arvio on 700-1000 miljoonaa. Ai,ai, sen kun pääsee myymään asuntokäytöön niin omistajille tulee paljon rahaa ja pomot saa bonuksia.
Joku voisi sevittää tämänkin asian.
M Berg
Muistakaa mitä sanon, olen "nähnyt".
Eikö se saastuta sitten Turussa? Kyllä Luoma on paras paikka.
Tänne vaan.
Minkätakia Suomen kaikki junat täytyy
tuoda Kirkkonummelle pestäväks ja
huolettavaksi ?

Viekää se vaikka Turkuun, eihän
Turunjunat edes pysähdy tässä kunnassa

Ei meillä ole mitään syytä ottaa vastaan
sitä junavarikkoa !

Junavarikot ovat erittäin suuria
maiseman saastuttajia,
ja miten käy sen Espoonlahden jo nykyään
saastuituneen veden kanssa?

Älkää missään nimessä pästäkää sitä
saastutava junavarikkoa Kirkkonummelle !
Muistakaa mitä sanon, olen "nähnyt".
On rakenettava se varikko siellä junaliikenne on vilkaimillaan, siis
kaupunkiseuduilla.

Ja ellei maapinta ala riitä niin rakentakaa
se varikko vaikka maan alla !

On väärin tuoda junien huoltopaikka
Kirkkonummelle pilamaan vanha
kulttuurimaisema.
Peltomaata tarvitaan ruuantutantoon !
Ja jalat maassa ! Järkeläinen.
Mitä vikaa nykyisessä varikkopaikassa on?
Ai niin, siitä saisi tosipaljon rahaa tonttimaana. Usemman varikon veraan.
marjanpoimija
Vastauksia? Ei, Luoma on paras paikka.
Elikkä sinne.
Varikon mahtuminen Vuohimäkeen ei ole kovin helppoa.Isonsuontieltä Siuntion rajalle n.1km.Isonsuontien Kirkkonummen puoleinen osuus suota ja asutus alkaa,jolloin haitat olisivat melkoiset nykyasukkkaille.
Luomaan siis
" Helsingin Sanomien tietojen mukaan Espoon kaupunkiradan rakentaminen ei ala ennen kuin junavarikosta syntyy jonkinlaista yksimielisyyttä. "

Korjaus: rakentaminen on jo alkanut, mm Espoon rautatietunnelin porauksen valmistelevilla töillä. ne poraa toiselle puolelle kuopan, jolla päästään samaan tasoon nykyisen tunnelin kanssa, siitä sen jälkeen aloitetaan tunnelin poraustyöt. Tämän takia junat kulkee Espoo - Kauklahti välillä 50 kmh.
matkustaja junasta
Pelloilla viljellään ja tuotetaan elintarvikkeita, eikä niihin rakenneta
junavarikkoa !

Varikko olisi parempi rakentaa johonkin
paikkaan missä maata ei ole muuta
käyttöä.

Nälänhätä kolkuttaa jo ovelle monessa
maassa, yritetään pitä se nälkä pois
omasta maasta ja pellot käytetään
siihen tarkoitukseen mihin ne on aikoinaan
raivattu.
Ruuantuottaja Viljakainen.

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä