Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Junavarikosta pysyy merkintä Luomassa – äänestyksessä Kirkkonummen valtuutetuilla eri kanta
15.06.2020
14:07
(62) kommenttia
Junavarikosta pysyy merkintä Luomassa – äänestyksessä Kirkkonummen valtuutetuilla eri kanta
Luoma ja Mankki Kirkkonummen ja Espoon rajalla säilyy uudessa maakuntakaavassa mahdollisena lähiliikenteen junavarikon sijoitusvaihtoehtona.
Kiistellystä varikosta äänestettiin maanantaina Uudenmaan maakuntavaltuustossa.
Kaavamerkintä varikosta päätettiin pitää maakuntakaavassa selvin äänestysnumeroin 48-23.
Erityisesti Helsingin maakuntavaltuutetut olivat lähes yksimielisiä siitä, että varikkomerkintä pidetään voimassa, kuten alkuperäinen maakuntahallituksen esitys oli.
Kirkkonummen kahdesta maakuntavaltuutetusta Timo Haapaniemi (kok.) äänesti merkinnän poistosta ja Reetta Hyvärinen (vihr.) merkinnän säilyttämisen puolesta.
Kokouksessa junavarikon poistamista maakuntakaavasta esitti espoolainen Mia Laiho (kok.) ja vaati, että mahdollisia sijoituspaikkoja selvitetään vielä lisää.
Maakuntakaavassa ei Laihon mielestä tarvitse välttämättä olla varikkomerkintää ja varikkoa voidaan suunnitella myös Espoon ja Kirkkonummen omalla kaavoituksella.
Sinänsä Laiho ja muutkin varikkomerkinnän poistamista kannattaneet pitivät varikkoa tarpeellisena hankkeena, jota tarvitaan tulevaisuudessa jo Espoon kaupunkiradan takia.
Kirkkonummen kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemi piti myös varikkoa tarpeellisena.
− Ymmärrämme sen tarpeen, muttei väkisin eikä hinnalla millä hyvänsä ja huonolla valmistelulla, Haapaniemi totesi.
Hapaniemen mielestä varikolle voidaan löytää parempi paikka yhteisellä valmistelulla.
Kirkkonummea maakuntavaltuustossa edustanut Reetta Hyvärinen kannatti varikkomerkinnän säilyttämistä ja korosti, ettei se välttämättä merkitse varikon rakentamista Luomaan tai Mankkiin.
Varikko on Hyvärisen mielestä järkevä sijoittaa liikenteen päätepisteen lähettyville ja Mankki-Luoma on tulevan Espoon kaupunkiradan jatkon päässä.
Maakuntakaava on yleisluontoinen, suuntaaantava ja mahdollistava asiakirja, jonka pohjalta kunnat voivat tehdä kaavoitusratkaisujaan.
Junavarikkomerkintä Luomassa ja Mankissa helpottaa kuitenkin hankkeen etenpäinviemistä.
Varikko ei tarvitse välttämättä merkintää maakuntakaavassa, jos sitä suunnitellaan kunnan hyväksymässä omassa kaavoituksessa taajamatoimintojen alueelle.
Uudenmaan maakuntavaltuusto on pitänyt maratonkokousta jo kaksi päivää ja asioita jää vielä seuraavaankin kokoontumiseen, joka on elokuussa.
Maakuntakaava ei vielä lopullisesti hyväksytty, ja kokous keskeytettiin vähän kello 16.
Kaikki muutosehdotukset ehdittiin kuitenkin käsitellä, eikä äänestysten jälkeen mitään muutoksia tullut kaavaan.
Kaavassa on monia riidanlaisia kohteita, joista varmuudelle valitetaan hallinto-oikeuteen.
Päivitetty (kello 16.10.) Kokous jatkuu elokuussa.
Kommentit (62)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (62)
Sivut
Syytä onkin säilyttää varikkomerkintä, sillä valtio on asettanut varikon edistämisen reunaehdoksi Espoon kaupunkiradan toteuttamiselle. Merkinnän poistaminen kaavasta olisi ollut vastuuton riski, kun vastapuolella on koko Kirkkonummen ja läntisen Uudenmaan raideliikenteen kehittäminen! Jos Espoon päättäjät eivät halua varikkoa Mankkiin, he voivat katsella sille paremman paikan alueeltaan läheltä kaupunkiradan päätepistettä.
On helppoa äänestää populistisesti, kun suurin osa maakuntavaltuustosta kuitenkin kantoi vastuun. Onneksi myös Kirkkonummelta löytyy vastuullisuutta ja suoraselkäisyyttä edistää raideliikennettä ja koko seudun etua!
Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi sillä....? Emma Kari ei ole tai edusta kaikkia maakuntavaltuuston vihreitä siis väitteesi on väärä ja virheellinen äänestyslista kertoo muuta ja totuuden asiassa. On todella hatun noston paikka Hyvärisen asiallisuudelle ja tietämykselle tuonkin asian suhteen sillä hän on osoittautunut päätöksenteossa muuksi kuin pelkäksi toisten lauman ohjailtavana olevaksi ns. äänestysnapin painajaksi. Hyvärisen samoin kuin maakuntavaltuuston enemmistö puoluekannasta riippumatta edusti ko. asiassa asialista asialinjaa. Valtaosa kansalaisista kunnioittaa Hyvärisen kaltaisia päättäjiä olipa puoluekanta mikä tahansa.
Katselkaa nyt hyvät ihmiset karttaa, ei ole todellakaan helppoa löytää varikolle sijoituspaikkaa rataverkon varresta kohtuullisen välimatkan päästä Helsingistä. Vuohimäki olisi omasta mielestänikin paras paikka varikolle, mutta ilmeisesti se on jo liian kalliiksi todettu. Kyseessä on myös koko pääkaupunkiseudun kokonaisuuteen vaikuttava asia joten siihen nähden tuollainen "muutaman" tuhannen nimen addressi on aika vähäinen.
Ja vähän turhalta tuntuu tuollainen "poliitikko N.N." ei saa enää minun ääntäni uhkailu. Äänestyksen lopputulos olisi ollut sama vaikka kaikki kirkkonummelaiset edustajat olisivat äänestäneet vastaan.
Tässä varkikkomerkintäpäätöksessä nimenomaan EI ajateltu asioita 30 vuoden päähän, eikä punnittu miten väestönkasvu vaikuttaa pääkaupunkiseudun ja kehyskuntien väestönkasvuun, liikennöintitarpeeseen ja kaavoittamiseen. Oletteko tulleet ajatelleeksi, että varikko Mankkaalla tarkoittaa 17 km rataa, Luomassa 22 km. Yrittäkääs suhteuttaa se alueelle ja päätelkääs sitten paljonko se vie tilaa. Ei se yksi savipelto riitä siihen.
Tällä päätöksellä torpattiin mahdollisuus löytää hyvä paikka varikolle, joka ei ole keskellä asutusta, on rakennettavampi kuin 15 metriä savea eikä uhkaa luontoarvoja ja suojelualueita. Asianmukaisella selvityksellä tämäkin oltaisiin saatu katettua, jos vain tahtotilaa olisi ollut, eikä HSL yhdessä Väylän ja muiden virkamiesten kanssa tätä väkisin olisi puskenut eteenpäin. Nyt saadaan sitten varikon rakentamista odottaa kaikkien valituskierrosten päättymistä.
Jos oltaisiin poistettu merkintä kaavasta ja käynnistetty kunnon selvitys kaikkine kuulemisineen ja SITTEN olisi todettu Luoma/Mankki ainoaksi vaihtoehdoksi, niin sitten se olisi sinne tullut. Nyt koko nykyinen selvityskuvio hätäisine merkintöineen, vajailla kustannuarvioilla ja selvityksillä on täysi irvikuva.
Ja nämä vertailut Kehä III:n meluhaittoihin. Te melualueesta puhuvat ette taida asua lähistöllä? Menkääpäs jonkun tien varrella olevan talon pihalle kuuntelemaan sen meluhaittaa, tulkaa sitten huutelemaan. Se vaihtelee vuorokaudenaikojen mukaan paljonkin, linnut kyllä kuuluvat vielä hyvin. Lisäksi eritasoliittymän myötä on tulossa meluaitoja. Mutta nämä aidat eivät auta varikon melu- ja valosaasteeseen, jota varikko tuo tullessaan.
Me tarvitsemme uuden kaupunkiradan varikon, mutta ei näin. Usko ja luottamus virkakoneistoon on hävinnyt tämän myötä täysin.
Ja hyväöt ihmiset, lisää työpaikkoja kuntaan!
Älkää antako taas RKP:een estää Kirkkonummen kehitystä!
Saa nähdä miten onnistuvat tällä varikkoasialla.
Voimia ja kannustusta Reeralle !
Eläimet kyllä ymmärtävät väistää ja löytävät nopeasti uuden paikan missä elellä, ihmiset sitten miettivät jääkö varikon naapuriin, vai muuttaako muualle.
Ei tämä niin hankalaa ole.
en todellakaan tiedä, asuuko Luomassa ketään Pro Kirkkonummi-ryhmän valtuutettua tai kannattajaa. RKP:n kannattajia kyllä asuu täällä.
Tässä asiassa voi todeta, että puoluekannasta tai äidinkielestä riippumatta kaikki luomalaiset vastustavat varikon tuloa kotikyläämme. "Luoman ja Mankin ympäristön puolesta" -vetoomuksen allekirjoitti kahden viikon aikana yhteensä 2169 henkilöä, joista suurin osa lähialueelta Kirkkonummelta ja Espoosta.
Käsittämätöntä että savipelloista on tullut natura aluetta. Haluatte vain siirtää haitat koskemaan paljon suurempaa aluetta, myös Kirkkonummen keskustaa. Valittamisella vain haluatte hankaloittaa Helsinki-Espoon julkisen liikenteen kehitystä ja siirtää haitat muualle. Kysymyksessä poliittinen peli ja poliitikon maat.
Todella valitettava päätös. Ikävä että kuntapäättäjämme eivät pystyneet parempaan. Omat koirat purivat.
Luomaan olisi siis tulossa varikko, jossa "on varikon esimerkkisuunnitelman mukaan yhteensä noin 22 kilometriä raiteita ja vaihteita 46 kappaletta. Aluetta kiertäisi huoltotieverkko, jonka pituus olisi noin viisi kilometriä. Varikko edellyttäisi yhden nykyisen sillan uusimisen ja yhden uuden sillan toteuttamisen. Alustavien tarkastelujen perusteella alueella tulisi tehdä pohjanvahvistuksia paalulaatoilla ja stabiloinneilla. Jos stabilointi vaihdettaisiin paalulaataksi, nostaisi se pohjanvahvistuskustannukset kaksinkertaisiksi".
Siinäkö sitten alkaisi vihreä, luonnonläheinen Kirkkonummi, jonne uudet, paremmat veronmaksajat pakenevat varikon läpi kaupungin meteliä ja ruuhkia?
Tämä kunta on julma paikka luomalaiselle. Niin törkeitä heittoja täälläkin, vaikka ihmisiltä viedään elinkeino, joiltakin kodit, eläimiltä elintila ja koko asuinalue tuhotaan. Vaikutuksia vähätellään ja ihmisten surusta tehdään pilkkaa. Kaduttaa syvästi, että on tullut vuosikausia yritettyä nostaa Kirkkonummen mainetta luontoystävällisenä kuntana ja rauhallisena, mukavien ihmisten asuinpaikkana. Sitä se ei ole. Tämä on ihan hirveä kunta.
Siinä pellolla kulkee jo rantarata ja Kehä III. Maalaillaan kuvaa luonnonläheisestä asuinalueesta ihan kuin Kirkonummella olisi tonttimaa niin loppu että juuri siihen pitäisi rakentaa. Ja sitäpaitsi jos kaavaan olisi merkattu siihen samaiseen kohtaan kerrostaloalue niin samanlainen valitus siitäkin olisi tullut.
Sivut
Kommentoi